Makan angin – 5 persediaan yang dibuat

PhotoGrid_1570534837758.jpg

Anak-anak bila dapat jalan jauh, memang seronok tak terkata. Selepas pulang dari tempat tersebut pun akan jadi bualan berminggu-minggu. Paling menarik, anak simpan kenangan mereka dalam bentuk lukisan. Jadi mak ayah janganlah marah bila berhelai-helai kertas “dikerjakan” mereka ๐Ÿคญ

Disebabkan kami tiada kampung (sebab saya dan suami sama-sama berasal dari kampung ini), maka perjalanan pulang ke kampung ayah saya di Perlis sangat mengujakan anak-anak.

Melaka – Perlis memakan masa separuh hari untuk tiba, kadang-kala jadi lebih sebab kami ada anak kecil dan kerap berhenti di R&R. Perkongsian di sini hanyalah dari segi persiapan biasa. Bukanlah persediaan dari segi kos, tempat dan selainnya.

ย Apa perlu buat sebelum berjalan jauh begini?

1. Mesyuarat keluarga

Panggil anak-anak sekali dan kami bentangkan jadual perjalanan. Masing-masing diberi tugasan seperti menulis kelengkapan yang ingin dibawa, menyiapkan beg pakaian sendiri, menyediakan pakaian untuk adik-adik kecil, pek sendiri peralatan mandi (berus gigi, ubat ubat gigi, syampu, sabun dan sikat) dan wajib membawa buku dan alat tulis.

Quran, buku zikir pagi petang, jurnal (diari), buku tulis, buku aktiviti (buku mewarna), pensel warna dan alat tulis serta sedikit permainan (seperti belon, jigsaw puzzle mahupun permainan blok) memang keperluan wajib yang sudah sedia dalam sebuah beg jika kami ke mana-mana.

Saya juga akan siapkan bekalan makanan tengahari serta membawa kudapan ringan bagi mengurangkan keperluan berhenti selalu untuk membeli makanan. Maklumlah anak-anak ini, pantang nampak stesen minyak di R&R, ada sahaja nak “cukai” abi membeli itu ini ๐Ÿ˜‚

Air masak 10L juga kami bawa selain botol air minuman pada setiap orang anak.

2. Mengingatkan anak-anak akan adab bermusafir.

Waktu ini waktu yang seronok. Banyak Sunnah Rasulullah Sollallahu alaihi wasallam dapat dipraktikkan lagi seperti :

–ย Solat sunat musafir

Solat jamak dan qasar

Doa keluar rumah

ุจูุณู’ู…ู ุงู„ู„ู‡ู ุชูŽูˆูŽูƒูŽู‘ู„ู’ุชู ุนูŽู„ูŽู‰ ุงู„ู„ู‡ู ูˆูŽู„ุงูŽ ุญูŽูˆู’ู„ูŽ ูˆูŽู„ุงูŽ ู‚ููˆูŽู‘ุฉูŽ ุฅูู„ุงูŽู‘ ุจูุงู„ู„ู‡ู ุงู„ู’ุนูŽู„ููŠูู‘ ุงู„ู’ุนูŽุธููŠู…ู

ุงู„ู„ู‘ู‡ูู€ู…ู‘ูŽ ุฅูู†ู‘ูู€ูŠ ุฃูŽุนู€ูˆุฐู ุจููƒูŽ ุฃูŽู†ู’ ุฃูŽุถูู€ู„ู‘ูŽ ุฃูŽูˆู’ ุฃูุถูŽู€ู„ ุŒ ุฃูŽูˆู’ ุฃูŽุฒูู„ู‘ูŽ ุฃูŽูˆู’ ุฃูุฒูŽู„ ุŒ ุฃูŽูˆู’ ุฃูŽุธู’ู„ูู€ู…ูŽ ุฃูŽูˆู’ ุฃูŽูุธู’ู„ูŽู€ู… ุŒ ุฃูŽูˆู’ ุฃูŽุฌู’ู‡ูŽู„ูŽ ุฃูŽูˆู’ ูŠูู€ุฌู’ู‡ูŽู„ูŽ ุนูŽู„ูŽู€ูŠู‘

Bismillahi tawakkaltu ala Allah Wala haw la Wala quwwata illa billah
Allahumma inni a’uzubika an adhillah au udholla, au azilla au uzalla, au azhlima au uzhlama, au ajhala au yujhala ‘alayya
Doa orang bermusafir kepada ahli keluarga yang ditinggalkan

ุฃูŽุณู’ุชูŽูˆู’ุฏูุนููƒูŽ ุงู„ู„ูŽู‘ู‡ูŽ ุงู„ูŽู‘ุฐููŠ ู„ุงูŽ ุชูŽุถููŠุนู ูˆูŽุฏูŽุงุฆูุนูู‡ู

(Astaudiukumullah. Allazi la tadhi’u was dai’uhu)
โ€œAku serahkan kamu kepada Allah yang tidak pernah menghilangkan simpananNya.”

– Doa musafir (sudah termasuk doa Naik kenderaan)

ุงู„ู„ูŽู‘ู‡ู ุฃูŽูƒู’ุจูŽุฑู ุŒ ุงู„ู„ูŽู‘ู‡ู ุฃูŽูƒู’ุจูŽุฑู ุŒ ุงู„ู„ูŽู‘ู‡ู ุฃูŽูƒู’ุจูŽุฑู ุŒ ุณูุจู’ุญูŽุงู†ูŽ ุงู„ูŽู‘ุฐููŠ ุณูŽุฎูŽู‘ุฑูŽ ู„ูŽู†ูŽุง ู‡ูŽุฐูŽุง ูˆูŽู…ูŽุง ูƒูู†ูŽู‘ุง ู„ูŽู‡ู ู…ูู‚ู’ุฑูู†ููŠู†ูŽ ุŒ ูˆูŽุฅูู†ูŽู‘ุง ุฅูู„ูŽู‰ ุฑูŽุจูู‘ู†ูŽุง ู„ูŽู…ูู†ู’ู‚ูŽู„ูุจููˆู†ูŽ ุŒ ุงู„ู„ูŽู‘ู‡ูู…ูŽู‘ ุฅูู†ูŽู‘ุง ู†ูŽุณู’ุฃูŽู„ููƒูŽ ูููŠ ุณูŽููŽุฑูู†ูŽุง ู‡ูŽุฐูŽุง ุงู„ู’ุจูุฑูŽู‘ ูˆูŽุงู„ุชูŽู‘ู‚ู’ูˆูŽู‰ ุŒ ูˆูŽู…ูู†ูŽ ุงู„ู’ุนูŽู…ูŽู„ู ู…ูŽุง ุชูŽุฑู’ุถูŽู‰ ุŒ ุงู„ู„ูŽู‘ู‡ูู…ูŽู‘ ู‡ูŽูˆูู‘ู†ู’ ุนูŽู„ูŽูŠู’ู†ูŽุง ุงู„ุณูŽู‘ููŽุฑูŽ ุŒ ูˆูŽุงุทู’ูˆู ุนูŽู†ูŽู‘ุง ุจูุนู’ุฏูŽู‡ู ุŒ ุงู„ู„ูŽู‘ู‡ูู…ูŽู‘ ุฃูŽู†ู’ุชูŽ ุงู„ุตูŽู‘ุงุญูุจู ูููŠ ุงู„ุณูŽู‘ููŽุฑู ุŒ ูˆูŽุงู„ู’ุฎูŽู„ููŠููŽุฉู ูููŠ ุงู„ุฃูŽู‡ู’ู„ู ุŒ ุงู„ู„ูŽู‘ู‡ูู…ูŽู‘ ุฅูู†ูู‘ูŠ ุฃูŽุนููˆุฐู ุจููƒูŽ ู…ูู†ู’ ูˆูŽุนู’ุซูŽุงุกู ุงู„ุณูŽู‘ููŽุฑู ูˆูŽูƒูŽุขุจูŽุฉู ุงู„ู’ู…ูู†ู’ู‚ูŽู„ูŽุจู ูููŠ ุงู„ู’ู…ูŽุงู„ู ูˆูŽุงู„ุฃูŽู‡ู’ู„ู

โ€œAllah Maha Besar, Allah Maha Besar, Allah Maha Besar, Maha Suci Tuhan yang telah memudahkan kenderaan ini untuk kami, sedang kami sebelum itu tidak terdaya menguasainya. Dan sesungguhnya kepada Tuhan kamilah, kami akan kembali.

Ya Allah kami memohon kepadaMu kebaikan dan ketaqwaan pada perjalanan kami dan dengan amalan yang Engkau redhai, Ya Allah ringankanlah perjalanan kami dan pendekkanlah jaraknya,

Ya Allah Engkaulah Teman dalam perjalanan, dan Ketua bagi ahli keluarga, Ya Allah aku memohon perlindunganMu dari kesulitan perjalanan, pandangan yang samar, dan dari kejahatan yang boleh menimpa kepada harta dan ahli keluarga sekembalinya kami.โ€
Doa apabila berhenti di sesuatu tempat

ุฃูŽุนููˆุฐู ุจููƒูŽู„ูู…ูŽุงุชู ุงู„ู„ู‘ูŽู‡ู ุงู„ุชู‘ูŽุงู…ู‘ูŽุงุชู ู…ูู†ู’ ุดูŽุฑู‘ู ู…ูŽุง ุฎูŽู„ูŽู‚ูŽ

A’udzu Bikalimaatillaahit Taammaati min Syarri Maa Khalaq

“Aku berlindung dengan kalimat-kalimat Allah yang sempurna dari kejahatan makhluk yang diciptakan-Nya.” (HR. Muslim)

Doa menaiki bukit dan menuruni bukit

Zikir yang disebut ketika menaiki tempat tinggi ialah Allahu Akbar. Dan zikir yang disebut ketika menuruni sesuatu ialah subhanallah.

Doa memasuki bandar / kampung

ุงูŽู„ู„ูŽู‘ู‡ูู…ูŽู‘ ุฑูŽุจูŽู‘ ุงู„ุณูŽู‘ู…ูˆูŽุงุชู ุงู„ุณูŽู‘ุจู’ุนู ูˆูŽู…ูŽุง ุฃูŽุธู’ู„ูŽู„ู’ู†ูŽ ุŒ ูˆูŽุฑูŽุจูŽู‘ ุงู„ุฃูŽุฑู’ุถููŠู’ู†ูŽ ุงู„ุณูŽู‘ุจู’ุนู

ูˆูŽู…ูŽุง ุฃูŽู‚ู’ู„ูŽู„ู’ู†ูŽ ูˆูŽุฑูŽุจูŽู‘ ุงู„ุดูŽู‘ูŠูŽุงุทููŠู’ู†ู ูˆูŽู…ูŽุง ุฃูŽุธู’ู„ูŽู„ู’ู†ูŽ ูˆูŽุฑูŽุจูŽู‘ ุงู„ุฑูู‘ูŠูŽุงุญู ูˆูŽู…ูŽุง ุฐูŽุฑูŽูŠู’ู†ูŽ

ุฃูŽุณู’ุฃูŽู„ููƒูŽ ุฎูŽูŠู’ุฑูŽู‡ูŽุฐูู‡ู ุงู„ู‚ูŽุฑู’ูŠูŽุฉู ุŒ ูˆูŽุฎูŽูŠู’ุฑูŽ ุฃูŽู‡ู’ู„ูู‡ูŽุง ุŒ ูˆูŽุฎูŽูŠู’ุฑูŽ ู…ูŽุง ูููŠู’ู‡ูŽุง

ูˆูŽุฃูŽุนููˆู’ุฐู ุจููƒูŽ ู…ูู†ู’ ุดูŽุฑูู‘ ู‡ูŽุง ุŒ ูˆูŽุดูŽุฑูู‘ ุฃูŽู‡ู’ู„ูู‡ูŽุง ูˆูŽุดูŽุฑูู‘ ู…ุงูŽ ูููŠู’ู‡ูŽุง
(ALLAHUMMA ROBBAS SAMAAWAATIS SABโ€™I WA MAA ADZLALNA,

WA ROBBAL ARDHIINAS SABโ€™I WA MAA AQLALNA WA ROBBASH SHAYAA THIINI

WA MAA ADZLALNA WA ROBBAR RIYAAHI WA MAA DZAROINAA AS ALUKA KHOIRO

HADZIHIL QORYAH, WA KHOIRO AHLIHAA WA KHOIRO MAA FIIHAA

WA Aโ€™UDZU BIKA MIN SHARRIHAA WA SHARRI AHLIHAA WA SHARRIMAA FIIHAA)

โ€œYa Allah, penguasa tujuh lapis langit dan segala yang dinaunginya, Penguasa bumi dan apa yang lebih kecil darinya, Penguasa Syaitan dan segala yang disesatkan, Penguasa angin dan segala yang diterbangkan,

aku memohon kepada-Mu kebaikan kampung ini, kebaikan penduduknya serta kebaikan apa yang terdapat di dalamnya dan aku berlindung kepada-Mu dari kejahatan penduduknya serta segala apa yang terdapat didalamnya,

3. Sentiasa berpesan supaya berkelakuan baik.

Ini memang ulang dan ulang dengan sabar. Perjalanan jauh memang menguji kesabaran mak ayah ๐Ÿ˜† Dengan perangai anak-anak belum masuk pening, mabuk kenderaan, berebut tempat tidur dan selainnya.

Kena ulang Do & Don’ts pada mereka. Tanpa jemu. Hehe. Memang saya doa sangat supaya anak-anak sihat dan behave sepanjang perjalanan.

4. Beri tanggungjawab

Anak dah masuk 5, ummi abi memang perlukan kerjasama semua anaklah bila berjalan jauh ๐Ÿคญ

Lantik seorang jadi Ketua, Pengawas, Pengaman dan lain-lain hehe. Bila ada bunga-bunga nak berebut mainan, kakak abang akan cepat-cepat damaikan. Bila ada yang menangis, yang lain tolong pujukkan.

Bila tiba di destinasi, masing-masing perlu tahu peranan dan adab. Jaga kebersihan, kemas tempat tidur, jaga kebersihan. Begitulah. Masih belum sempurna tetapi didikan perlulah diberi awal.

5. Kit Kecemasan

Ada beg khas yang saya letakkan ubat-ubatan dan balm bayi. Selain Ventolin inhaler saya, barang wajib bawa ialah barang bayi dari Tasneem Naturel :

๐ŸŽ€Balm CF-rub, T-rub, Calm, Sleep dan Skeenz.

IMG-20191002-WA0059

๐ŸŽ€ Mandian bayi merangkumi :

a) Calm Bath
b) Resty Oil
c) Kalmy Lotion

IMG-20191004-WA0066.jpg

๐ŸŽ€ Bugs Aways (insect repellent)

IMG-20191001-WA0027.jpg

Sekarang tak risau lagi dengan nyamuk gigit. Dengan Bugs Away, insya Allah nyamuk tak mahu hinggap dah ๐ŸคญBau wangi serai tu serangga tak gemar, kan?

๐ŸŽ€ Hand sanitizer

IMG_20191008_192719.jpg

Lepas keluar tandas, walaupun dah cuci tangan dengan air, memang saya picitkan hand sanitizer pada tangan anak-anak dan suami ๐Ÿ˜˜ Begitu juga lepas anak-anak main di taman permainan atau membeli di kedai.

Inilah 5 perkara yang akan saya ambil berat sebelum merancang keluar bermusafir atau bersiar-siar ๐Ÿ˜Š Lain orang, lain caranya ๐Ÿ˜˜

 

Aina Dayana Hilmi,

Masih belajar jadi ummi yang baik.

Leave a Reply